esmaspäev, 8. aprill 2019

Tutvume Kerekegyháza kooliga

8. aprilli hommikul enne kella kaheksat astusime reipal sammul Kerekegyháza kooli poole. 
Kerekegyháza on Ungari mõistes väike, umbes 6000 elanikuga linn Lõuna- Ungaris. 
Kooli kõrval ülekäiguraja vahetus läheduses tervitas tulijaid kohalik politseinik, kes vaatas, et kõik õpilased turvaliselt üle tee jõuaksid. 
Koolimaja värav paistis lukustatud olevat, aga see mulje oli siiski petlik. Värav oli lahti ja koolimaja ees ootas meid inglise keele õpetaja Aliz Takácsné Fricz, kes tegi meile koolimajas väikese ringkäigu. 
Koolimaja oli meie koolimajaga võrreldes üsna suur. Ka õpilaste arvult oleme väga erinevad, sest õpilasi on koolis 700 kanti, õpetajaid töötab koolis 72. Neist mehi vaid 8. Meie ametikaaslaste sõnul nurisevad ka Ungari pedagoogid oma palganumbrite üle. 
Saime teada, et Ungaris algab kooliaasta sarnaselt meie koolidega 1. septembril ja lõpeb juuni keskpaigas. Tunnid kestavad samuti 45 minutit. Pärast esimest tundi toimub söögivahetund, kus lapsed pakivad välja oma kodunt kaasapandud hommikusöögi. Neile, kel kodust leivakotti kaasa võetud pole, pakub hommikusööki kooli söökla. Lisaks tuuakse kõigile plasttopsides piim - seegi on õpilastele sarnaselt meile tasuta. 



Sarnasusi meie kooliga leidsime veelgi. Lõuna ajal pakuti kõigile lastele puuvilja. Selleks asetatakse igale klassile fuajeesse kauss puuviljadega. 
Vahetundides viibivad lapsed kooliõues. Kuigi vahetusjalatseid ei kasutada, oli üldmulje koolimajast puhas. 
Koolimaja trepimademetele on kirjutavad päeva positiivsust sisendavad laused.



Meie giid ja saatja Aliz.
Koolimajas ringi liikudes köitsid tähelepanu lõpuklasside poolt koolile kingitud lennu pildid. Iga lennu pilt oli raamilt ja üldkujunduselt üsna erinev.

All kooli fuajees jäi silma suur tammepuu kujutis, mille lehtedel olid kooli õpetajate nimed. Otsisime ja leidsime ka meie koolitust koordineerinud Alizi nime.

Klasside mööbel on pisut päevinäinud, aga aineõpetajad on palju vaeva näinud erinevate mõistete- terminite visualiseerimiseks. 



Saime vaadelda ka esimesi tunde, milleks olid arenduslikud tunnid HEV õpilastele. Kooli 91-st erivajaduslikest lastest on komplekteeritud grupid nende arengust ja erivajadusest lähtuvalt.
Silma jäi rahulik tunnitempo, milles oli kõnearendus ühendatud lugemise ja käelise tegevusega ning sõbralikud õpetajad. Õpilastel on vastavalt vastavalt arengust lähtuvale grupile vajalikud õpikud ja töövihikud. 
Keskpäeval pakuti õpilastele lõunasööki. Lõunasöök koosneb alati kahest roast: supist ja praest, kusjuures üks roogadest peab sisaldama kindlasti liha. Toiduportsionid oli meie hinnangul väga suured ja lapsed sõid neid üsna isukalt. Magustoitu lõunasöögiks ei pakuta, selle asemel on lastel võimalus süüa valgubatooni. Vahetundide ajal töötab ka koolipuhvet, kus õpilastel on võimalus endale suupärast söömiseks osta. 
Pärastlõunal toimus töötuba kooli inglise keele õpetajatega. Esmalt saime mänguga "Mina: minevik, olevik, tulevik" üksteisega tuttavaks. Seejärel mängisime keeleõpet, mälu, taju, tähelepanu, reaktsioonikiirust ja fantaasiat arendavaid mänge.
  • Mälu ja keeleõpet arendav mäng, mille käigus tuli ungarikeelne/ venekeelne tekst meelde jätta ja see mälu järgi kirjutada teises klassi osas paiknevale paberile.
  • Sõnamäng "Doubble!", kus oluline oli tähelepanu - leia kaardilt oma kaardil olev sarnane pilt.
  • Mängus "Stand up, if you can!" nimetatakse tegevusi. Kes öeldud tegevust oskab, see tõuseb püsti.
  • Mäng "Fizz and Buzz": loetaks arve ja kõik kellele sattub number 5- ga seotud arv, see hüüab "Fizz!", see kes peab ütlema 0- i sisaldava arvu, hüüab "Buzz!". Eksija langeb mängust välja.
  • Mäng "Telefon". Mängijad seisavad võistkonnana reas. Mängujuht ütleb teema (taimed, riided, kehaosad jne). Viimane mängija sosistab ühe teemaga seotud sõna, mis liigub kõrva sosistatuna ettepoole. Esimene mängija, kes seisab tahvli ees, kirjutab selle sõna tahvlile. Kiirem võistkond teenib punkti.
  • Mäng "Värvid". Palli visatakse käest kätte. Palli saaja peab nimetama mõne värvi nimetuse. Varem öeldud värvi ütleja langeb ringist välja.
Seejärel hindasime ämblikvõrgu skaalal mängude põnevust. Arutlesime, et mänge veidi kohandades võiksid nad sobida paljudesse ainetundidesse. 
Seejärel suundusime linna kultuurikeskusesse, kus pandi üles piirkonna koolide loodusteemaliste kunstitööde näitust. 
Päev oli täis uusi muljeid ja kogemusi. 

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Tutvusime Ungari pealinna Budapestiga

Budapest on Ungari pealinn. Linn asub Doonau jõe keskjooksu mõlemal kaldal, Dunántúli ja Alföldi tasand...